Hvis uheldet sker

Skulle du være uheldig at blive involveret i et trafikuheld – har vi her lavet en folder, som hjælper dig med at huske de vigtige ting, du skal forholde dig til.

 

Husk at tage billeder

De fleste mobiltelefoner har i dag kamera. Husk at få taget billeder af skaderne, lige efter uheldet. Skriv vidners navne ned, og tag også gerne billeder af nummerplader på vidners og modpartens bil - så du kan finde dem igen.

 

Folderen kan du printe ud og lægge i dit handskerum. Download folderen nedenfor.

 

 

 

 

Hvis uheldet sker

Download folder til handskerummet
acrobat_logo

Tandremsskift / intervaller - hvad skal du overveje?

 

Vi er som forbrugere vant til at gå ud fra at det, der står i det udleverede materiale på en bil også passer. Når det gælder intervallerne for tandremsskift er de kun vejledende. Derfor er det klogt at spørge sit værksted til råds. Det sker nemlig at bilfabrikkerne nedsætter intervallerne mellem skiftene af tandremmen, og det bliver ikke rettet i den udleverede instruktionsbog. Knækker tandremmen sker der store og dyre skader på motoren. 
 
Du er altid velkommen til at spørge os til råds.
 
 

Vær kritisk overfor opgivne skifteintervaller

 

Dansk Bilbrancheråd-værkstederne følger fabrikkernes forskrifter – men alligevel skal værkstedet være opmærksom. F.eks. fortæller Ford at udskiftning af en tandrem på en Ford Focus C-Max 2.0 TDCI er ved 240.000 km eller 10 år. Oplysningen skal oversættes til: at tandremmen allersenest ved 10 år eller 240.000 km. skal være skiftet. I virkelighedens verden skal den skiftes meget tidligere. Derfor er det svært som kunde at finde ud af, hvad man skal gøre. Derfor skal du altid være opmærksom, og forholde dig kritisk til disse oplysninger og spørge dit værksted, for at sikre dig. Problemet er, at springer en tandrem efter garanti eller reklamationsrettens udløb på bilen, så er der typisk ingen dækning fra forhandler eller importør. Ovennævnte bil var blot et tilfældigt eksempel.

 

For den juridisk interesserede

I dom fra Sø- og Handelsretten af 22. august 2006, sag nr. H57/04, faldt der afgørelse i sag omkring intervaller for tandremme. Konklusionen blev, at intervallerne i f.eks. servicehæftet kun er vejledende.

 

Bør jeg have et sæt vinterdæk og et sæt sommerdæk?

Hvis du kører med dine sommerdæk om vinteren – så må du indstille dig på, at der er dage/uger, hvor du må lade bilen stå og tage tog eller bus. Kan du affinde dig med det – så er det en mulighed. Du skal blot en gang opleve, at du ikke kan bremse og glider ind i noget – så kommer du af med en selvrisiko til forsikringsselskabet på cirka samme beløb, som et sæt vinterhjul havde kostet.
 
Bruger du bilen dagligt og er afhængig af den, så skal du bruge både vinterhjul og sommerhjul. Fordelen ved at bruge vinterhjul er at du sparer de bredere og dyrere sommerhjul og slipper for, hvis du har aluminiumsfælge, at de bliver ødelagt af salt om vinteren. I virkeligheden drejer det sig blot om at tage udgiften til vinterhjulene med det samme – når du køber din nye eller brugte bil – så er de også medfinansieret.
 

Hvad siger loven ?

Generelt siger loven at der skal være 1,6 mm slidbane på et lovligt dæk – men tommelfingerreglen fortæller at når der er 3 mm tilbage på dækket – så bør de skiftes.

 

Husk låsebolten

En bøn fra værkstederne i forbindelse med hjulskift er, at du husker at medbringe låsebolt (hvis du har låsebolte på). En låsebolt er en speciel bolt, som gør at tyve ikke blot kan skrue fælgene af din bil. Derfor kan værkstedet heller ikke skifte dine hjul uden låsebolten. Så husk den venligst.
 
 

Tænder din bils baglygter automatisk eller skal de tændes manuelt?

Sidste uges tåge var tæt og gjorde det svært for bilisterne at se mere end fem meter frem. Derfor er det ekstremt vigtigt at huske at tænde baglygterne på din bil i tåge, hvis de ikke gør det af sig selv, når bilen starter – især hvis det er en nyere bil. Desværre viser erfaringerne fra sidste uges tåge, at alt for mange bilister ikke var bevidste om, at de ikke havde lys bag på bilen.

De slukkede baglygter kommer sig af, at mange nyere biler ikke tænder baglygterne af sig selv, når bilen startes. Dette, da bilen på den baggrund kan spare brændstof og pærernes liv kan forlænges. Derfor er det vigtigt at huske at tænde bilens lygter manuelt, hvis det er enten mørkt eller tåget. Orienter dig om, hvorvidt din bils baglygter skal tændes manuelt eller gør det automatisk, så du ikke kører uvidende rundt.


Du kan også få din lokale mekaniker til at se på din bils lygter, så de tænder automatisk, når du starter bilen. Du finder din lokale mekaniker her på siden. Har du ikke korrekt lys på bilen, så højnes risikoen for uheld betydeligt. Ydermere kan det koste 1000 kr. i bøde, hvis ikke du kører med det korrekt lys på din bil.

 

 

 

Rustbeskyt din bil og gør den forårsklar efter vinterens salt fra vejene

Rustbeskyt din bil og gør den forårsklar efter vinterens salt fra vejene.

 

Efter vinterens salt på vejene og særdeles fugtige vejr er det oplagt at få din bil rustbeskyttet. Det kan med fordel gøres nu, hvor foråret endelig er kommet og vejret blevet bedre. Til det bedre vejr hører nemlig højere temperaturer, hvilket giver gode kår for rustdannelse.


Undervognen er især relevant at få rustbeskyttet, eftersom denne er særlig udsat for vejenes salt. Her kan være områder, der danner rust, hvilke ikke nødvendigvis er dækket af en gennemtrængningsgaranti. 

 

Nye biler, hvilke aldrig er blevet beskyttet mod rust, kan ligeledes rustbeskyttes med fordel i foråret.
Trænger din?